Na egzaminie z wiedzy humanistycznej uczniowie najpierw rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie. Na ich rozwiązanie mieli 60 minut. Egzamin z języka polskiego, który rozpoczął się po godzinnej przerwie, trwał 90 minut.

Pierwszy blok środowego egzaminu z wiedzy matematyczno-przyrodniczej rozpoczął się od zadań z biologii, chemii, fizyki i geografii. W drugim trzeba było rozwiązać zadania z matematyki.

W ostatnim dniu sprawdzano znajomość języka obcego. W Gniewinie 37 uczniów wybrało język angielski a 27 zdecydowało się na testy z języka niemieckiego.  Egzamin z języka obcego przeprowadzany był na dwóch poziomach: obowiązkowym dla wszystkich gimnazjalistów i rozszerzonym dla tych uczniów, którzy w gimnazjum kontynuują naukę wybranego języka obcego rozpoczętą w szkole podstawowej. Wszyscy piszący test z języka niemieckiego przystąpili także do części rozszerzonej, z języka angielskiego część rozszerzoną pisało sześciu uczniów.

Z całej Polski egzaminy pisało prawie 400 tys. uczniów III klas z około 7 tys. gimnazjów.  Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem jego ukończenia.  Jeśli uczeń napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie III klasy, to i tak ukończy gimnazjum. Poprawa słabego wyniku nie jest możliwa. Wyniki będą miały wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej (nie bierze się pod uwagę wyniku z części rozszerzonej języka). Zakodowane prace uczniów sprawdzać będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Wyniki uczniowie poznają w czerwcu.

Uczeń gimnazjum może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół ponadgimnazjalnych jednocześnie. Oprócz liczby punktów za wyniki egzaminu gimnazjalnego o przyjęciu decydują liczba punktów uzyskanych przez kandydata za oceny na świadectwie z wybranych przedmiotów i za inne osiągnięcia odnotowane na świadectwie ukończenia gimnazjum.  

46 szóstoklasistów sprawdzian napisało już 4 kwietnia. Ponadprzedmiotowy sprawdzian szóstoklasisty (zwany też kompetencyjnym) kontroluje nie tylko wiedzę ucznia, ale i jego umiejętności. Sprawdza, w jakim stopniu opanował on czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce, w tym liczenie. Jeśli szóstoklasista zamierza kontynuować naukę w gimnazjum rejonowym, to liczba uzyskanych przez niego punktów ze sprawdzianu nie ma większego znaczenia na przyjęcie go do szkoły. W przypadku wyboru gimnazjum spoza rejonu czy szkół prywatnych i społecznych wynik sprawdzianu może decydować o tym, czy uczeń zostanie do nich przyjęty.